top of page
Search

15-18.6.22 מדובר לניו-פורסט - חלק א'

Updated: Aug 28, 2022

יום רביעי 15/6 מתחילים רישמית את המסע לאורך החוף הדרומי של אי הממלכה המאוחדת. דרום אנגליה ידועה ביופייה, כמו גם בהיסטוריה (מאובנים ודינוזאורים וגם רומאים... לא רק מלכים ומלכות), בסיפורי-העם ו - בחופים שלאורכה: מפרצונים, חי, צומח, חופי-חלוקים או חופי-חול - בדרום אפשר להיכנס למים מבלי לקפוא (הכל יחסי...) אבל רק באיזורים מסויימים ורק בעונת הקיץ הקצרצרה.


בדומה לשביל-ישראל אצלנו, באנגליה החלו סימון שביל טיול לאורך החופים, England Coast Path, מסלול שיהיה מסלול החופים הארוך בעולם באורך של 2795 מייל שהם כ 4500 ק"מ.


אבל,

אנחנו לא ממש הולכים, כלומר - הולכים, אבל לא.

אנחנו הרי בעיקר נוסעים.

ואם רוצים לנסוע בין העיירות הציוריות, החוות החקלאיות וכפרי הדייגים ההיסטוריים - פשוט מסמנים לווייז 'בלי כבישים מהירים'. מסתבר שזו נהיגה מאתגרת במיוחד, וככל שאנחנו מעמיקים מערבה - כל כביש בגוגל-מפות (ווייז כבר לא מבין כאן הרבה...) מתגלה כדרך-פרות חד-מסלולית למיני-קופר אבל דו-כיוונית בהגדרה...


לפני שנקדים את המאוחר - נתחיל בקלאסיקה.

הבלוג היום קצת-יותר-ארוך-מהרגיל - ,

כי - אם אנחנו באנגליה, חייבים ביקור במוזיאון-מבצר-טירה-מלוכה, לפחות באחד, לא?

ובאחוזה אחת גם... חובה.


התחלנו במבצר הקרוב והמרשים ביותר - מבצר דובר.


טירת-דובר יושבת בראשה של גבעה על צוקי-דובר, ואפשר לראות אותה כמכלול אחד רק כשנכנסים דרך השער - זה בתמונה עם שמיל לפניו - השער המרכזי לכל כלי הרכב והנכנסים.


זהו קומפלקס המורכב מכמה איזורים: הטירה, אותה בנה המלך הנרי ה-2 במאה ה-12, שמלך גם על חלקים מצרפת, יסד שורת רפורמות המהוות את הבסיס למבנה המשפטי והמיסוי עד ימינו. הטירה נועדה למנוחה ומפגש לאחר השייט-הימי מהיבשת למלכים וארכיבישופים שהגיעו לבקר את המלך או צליינים שהגיעו לבקר את קברו של הארכיבישוף מקנטברי תומס בקט אותו המלך הנרי הורה או לא-הורה לרצוח... מנפתולי משפחות המלוכה מול הכנסיה, רק שהסיפור הזה אכן יוצא דופן ושווה קריאה.


מאוחר יותר הפכה הטירה למבצר צבאי רישמי, כשבתקופה מסויימת שימשה כבית-סוהר נוראי (אפשר לראות חריטות אסירים על הקירות) ואז שוב הפכה למבצר צבאי. כנקודה אסטרטגית, נשענה הבניה המקורית עוד על מבנים רומאיים, כשקומפלקס נפרד נוסף נבנה במאה ה-18. באיזור ה 'חדש' חיכו לנפוליאון שבסוף לא הגיע, ושם גם ישבה ההנהגה הצבאית במלחמת העולם השניה. אחרונים חביבים הם המנהרות התת-קרקעיות שאיכלסו בית חולים צבאי ותכניות הגנה ופלישה רבות שנים. אין ספק שאבני טירת דובר, הנמצאת מול המעבר הימי הצר ביותר של התעלה המפרידה בין אנגליה לצרפת, ראו הרבה היסטוריה ודם.


אבל אנחנו שאוהבים את החיים נתמקד בעיצוב הפנים אותו חושף המוזיאון -

העיצוב המקורי של הטירה, כטירת אירוח מימי הביניים.


מתישהו בין המאה ה-12 ל 18 הרחיבו חלק מהחלונות מחרכים קטנים עם חתיכות זכוכיות קטנות לחלונות רחבים יותר והוסיפו אח עצים בכל חלל רישמי. איך חיממו קודם? מדורה. באמצע כל חדר.

במאה ה-18 החליפו את עצי הרצפה והתקרה. אלה קיימים עד היום:

הרצפה - קורות-עץ עבות, לא אחידות, מאוניות טרופות שנמצאו בחוף,

התקרה - תקרות העץ הישרות (כמו בתמונה) הוחלפו בחללי המלך והאירוח בתקרת חלוקי-אבן אובלית. תקרת-האבן החזקה נועדה לשאת תותחים על הגג - התותחים שחיכו לנפוליאון שלא בא.


הריהוט שוחזר לתקופתו של הנרי ה-2. ריהוט עץ צבוע בצבעים,

הכחול נחשב מלכותי (... פתיל התכלת), ובכלל - הצבעים העידו על עושרו הרב של המלך, כי בתחילת המאה ה-12 היה קשה יותר להשיג צבעים מאשר זהב.


שם בתמונה שני כיסאות על בימה קטנה? הכיסאות למלך ולמלכה.


חדר המגורים של המלך... עם חדר הארונות שלו. סריג רשת הברזל אותו לבשו מתחת לגלימה בעת הקרבות - כבד כל כך (כ 14 ק"ג מפוזר על כל הגוף!) שפתאום הבנתי כמה הסרטים שאנחנו רואים לא יכולים להיות אפילו קרובים לאמת ...


חדר האוכל ... בית-השימוש... וחדר השינה של האורחים:

שמתם-לב לגודל המיטות? המיטות קטנות.

זה לא שהם היו נמוכי-קומה אלא שבתקופה ההיא ישנו בישיבה.

כן כן ... הסיפור היה שאם ישנים בשכיבה השטן יכול להיכנס ולגרום לחולי... הסיבה האמיתית, מן הסתם, היא שרמי-המעלה היו זוללים ובעיקר סובאים בערבים הארוכים ומן הסתם השינה בשכיבה גורמת ליותר סימפטומים של חמרמורת (הנגאובר) מאשר שינה בישיבה (:

ראיתם את החלון המורחב?

ואת הפיח סביב האח? פיח בן כמה מאות שנים ...


למנהרות התת-קרקעיות המספרות את סיפורי המלחמות לא נכנסנו, למרות היותן אטרקציה. שמיל טוען שה'בור' של פיקוד-צפון מספיק לו ואני הרי לא חובבת מלחמות ידועה .. ובשמחה התחלנו את המסע המופלא דרך העיירות והכפרים, הפיתולים והגבעות ישירות ל Devil Dyke או בתרגום חופשי לעברית: הסוללה של השטן...

ככה יצא לנו פעמיים שטן ביום אחד... סגולה להמון מלאכים!


ואכן ... תצפית סוללת השטן על Sussex פשוט מרהיבה:


ולמה קוראים למקום כך?

עדויות מראות שהאיזור היה מיושב כבר בתקופת-הברזל וידוע שהסקסונים היו האחרונים לקבל עליהם את הנצרות. יש וריאציות שונות על הסיפור - אבל בכולם השטן כועס על הסקסונים שקיבלו את הנצרות ומאיים להטביע אותם. הוא 'חופר' את האיזור כדי שהים יוכל להציף אותו, אבל לא מצליח לסיים את החפירה בלילה האחד שהתחייב אליו. יש באיזור שתי גבעות קטנות הנחשבות קברים של השטן ואשתו ...

נו.. סיפורי-עם שכאלה.


בסופו של דבר - תראו מה כתוב היום על האבן: "מה רבו מעשיך ה'..."

אחרי טיול על הגבעות שמיל חוזר למושו, בחניה פה על-יד, ולומד בזום רמח"ל עם נועם, בזמן שאני עם כוס הקפה מול הנוף הזה.

....


וכמו שאמרנו שבאנגליה צריך לבקר גם באחוזה אחת...

כך שכבר למחרת היום, חמישי 16/6, פתחנו את הבוקר ב Leonardslee lakes and gardens.


רוב אחוזות האצולה היום אינן משמשות ליעודן המקורי כמגורים מפוארים, בעיקר משום עלויות האחזקה העצומות. חלקן הגדול של האדמות חולק לחלקות קרקע ונמכר, חלקן נרכש על ידי בעלי-הון מרחבי-תבל ויש את אלה שפתחו את שעריהם לציבור בדרכים שונות. מהשכרת חדרים ב Air B&B ועד, לדוגמה, האחוזה הזו, שנקנתה ב 2017 על ידי אישה מאד עשירה מדרום-אפריקה (עד אליה הכל מפורט בקישור... היא לא:).


במשך כמאתיים שנה חיו בטירה משפחות שהיו 'אספני-טבע' מטיולים ברחבי-העולם. היה אז מנהג שכזה במשפחות אצולה, להביא זרעים, צמחים ואפילו בעלי-חיים ממדינות רחוקות ולהקים באחוזותיהם גנים מופלאים (את גני-הברון בזכרון-יעקב אתם מכירים?). מעבר לעובדה שבעלת-הבית החדשה שיקמה את הגנים ופתחה אותם לציבור פוסט-קורונה השנה - היא הביאה תערוכת הפסלים של הפסל הדרום-אפריקאי אנטון סמית לתערוכה ברחבי הגנים.


תערוכה? פה חזרנו ... תמונות ללא מילים:



מי שמתחשק להם יכולים לנחש מה היה הפסל שאם היה בקטן הייתי לוקחת הביתה?

זה לא Faith המוכר...


והיו עוד אנשים בגן! המון. באמת ... למרות שרק אנחנו הצטרפנו לסיור האוצרת של התערוכה (:

והיה מרתק. משם?


מהר להרגיש קצת עיר - ישר ל ברייטון על הים.

על הססגוניות והקצב שלה - עיר חוף ונמל בכל רמ"ח אבריה - תציצו בלינק ...


ובין לבין?

נוסעים בגוונים של שדות ועשרות מינים של עצי-אלון המסמלים את אנגליה בכלל ואת הדרום בפרט, וכפרים עתיקים מאוכלסים בשמחה (בניגוד לאיטליה) ובתי-קפה ופאבים וחנויות מקומיות ...


ביום שישי 17/6 מגיעים לחניית-שבת - סוף סוף שני לילות במקום אחד ....


מתמקמים בגן-לאומי ביוספרי New Forest עם מסלולי הליכה ורחשים של רק יער מסביב... זיהום-אור אסור, ויש סנאים, צבאים, שועלים וגם סוסי-בר שהם חופשיים בטבע ... פה ושם טפטוף של גשם אבל השקט. והירוקים ... שבת.

לעשרת המסלולים המובילים שבשמורה נחזור בסיבוב הטיול הבא,

בינתיים - חוזרת לקצב שלי,

...




23 views

Recent Posts

See All
bottom of page